Avw

Alla inlägg den 26 april 2012

Av Elisabeth Bergman - 26 april 2012 17:24

Nu var det ett tag sedan jag skrev, massor har hänt (som vanligt när det gäller mig)  .


I måndags skulle jag ta lilla brun och åka upp till klubben och hoppa! Jag är ju egentligen väldigt hopprädd men hade äntligen kommit igång riktigt bra.. Såg fram till att åka upp och hoppa för första gången på länge.. Men neeej!

Lille brun fastnade med grimman i uppbindningsringen och började försöka backa ut innan jag fått på bommen. Då han satt fast fick han panik och kastade sig bakåt problemet var att han stod med brodden på min lilltå..  Aaaaaaj!!!!


Han kom loss ur grimman och drog i väg.. Jag fick fast honom rätt fort och upptäckta att han rivit upp ca 2 dm på hö bak has. FAAN! Nåja, det tog ca 1 h innan jag lyckades få på honom ordentligt på transporten igen. På skulle han sen tvättade jag av hans ben och släppte honom i hagen.


Ja, det gick bra med hästen och mig. Han fick en reva på benet och jag en krossad lilltå! Nu kan jag ju definitivt inte hoppa utan får knalla omkring i leran i foppatofflor  


Ja det var måndagen det..


I går onsdag, blev grannens får rivna av vargen!  7 st dog/blev avlivade och 2 st försvann. Vargen låg kvar i hagen och åt trots att det kom människor som försökte skrämma bort den. Tillslut lommade den i väg i sakta mak.


Det är lite obehagligt när vargen är så nära men jag anser att vargen har rätt att finnas i skogen. Det är när de går in i byarna och inte räds människan det blir problem. Kan vara för att jag har barn och hästar som jag inte vill ha dem i byn. Att de ska utrotas är jag helt emot då jag fortfarande tror att sverige räcker till för både varg och människa.


Men kommer det in i byarna så räds de inte människan. Det var inte så länge sedan vi hade problem med björn i en by i närheten. De gick in på folks gårdar och välte soptunnor var till o med upp på verandor. Kul att vara på väg till dagis med ungar och öppna dörren så står det en björn där eller varg för den delen. Vi ska ha en björn och vargstam men måste få ta bort de djur som inte är rädd för människor.


Nå, i går när jag gick för att ta in hästarna kom de galoppernade i full kareta innan jag ens hunnit ropa  

det är rätt ovanligt då de brukar vara längst bort i skogshagen och jag brukar få ropa på dem ett par gånger innan de kommer. Men det var inte så trevligt när de väl kom fram till mig ställer sig på bakbenen och viftar, Dom betedde sig helt sjukt och hoppa och sparka, både mot mig och i luften och mot varandra. Det var inte lek, utan blodigt allvar. Jag fick ett par sparkar mot bröst och axel men klarade huvudet, fick en i ryggen åxå tror jag. Lille brun slet sig och sprang mellan stallet och hagen som en tok fortfarande sparkandes och bockandes både i luften och mot mig och Trisse som jag lyckades hålla kvar trots att han stod på bakbenen. Tillslut fick jag in dem i boxarna och efter ett tag var de lugna. Jag såg varken varg eller björn i eller runt hagen men det var mörkt. Men med tanke på hur de betedde sig kan jag inte tro något annat.

Hela dagen i dag har jag satt upp fler trådar i hagen i klädd mina rosa foppisar :(  Lerbehandlat fötterna med andra ord.. Men vad ska man göra??? Tråden måste upp om det stryker varg runt hagen. Bokföring och deklaration och allt som jag skulle ha hunnit med i dag...  


I morgon är en ny dag



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Jobba hemifrån, framgång, familj och hästar. Hälsa och välbefinnande.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Networkmarketing

 

Aloevera produkter

 


Ovido - Quiz & Flashcards